Bine aţi venit pe site-ul nostru!
 
 
Documente  Newsletter
E-mail:


Documente  Documente
 Codul de Conduită
 Ghidul Solicitantului - FAT septembrie 2013
 ANUNT FACILITATEA DE ASISTENTA TEHNICA
 Broşuri Asistenţă Tehnică
 Brosura POAT 2014 - 2020
 Studiul privind identificarea direcţiilor prioritare de reformă a Politicii de Coeziune post - 2013 din perspectiva României
 Brosura Studiu de caz privind Egalitatea de sanse

Evenimente  Evenimente

Romania a semnat un prim contract cu Banca Mondiala pentru asistenta tehnica in vederea cresterii absorbtiei fondurilor structurale si de coeziune
Data: 28.06.2012

Ministrul afacerilor europene, Leonard Orban, reprezentand Guvernul Romaniei, a semnat, la 27 iunie 2012, un prim acord pentru servicii de consultanta in baza memorandumului de intelegere incheiat cu Banca Mondiala (BM) pentru asistenta tehnica in vederea cresterii ratei de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune in intervalul 2007-2013, precum si in viitorul exercitiu bugetar al Uniunii Europene, 2014-2020.
Conform acordului, experti internationali vor efectua, in termen de cel mult noua luni, o analiza independenta a modului in care institutii externe sistemului de gestionare a instrumentelor structurale din Romania intervin in diverse etape ale pregatirii si implementarii proiectelor finantate din fonduri europene. Pe baza analizei - care se va concentra asupra domeniului investitiilor publice - se va elabora un set de recomandari de imbunatatire a legislatiei.
Documentul semnat din partea Bancii Mondiale de catre François Rantrua, seful Biroului pentru Romania al acestei banci, se numeste „Acord pentru servicii de consultanta privind imbunatatirea cadrului national pentru pregatirea si implementarea proiectelor privind investitiile publice intre Ministerul Afacerilor Europene in calitate de Beneficiar si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare". Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD) este una dintre cele cinci organizatii care formeaza Grupul Bancii Mondiale.
Cheltuielile aferente acestui contract vor fi acoperite din fondurile structurale si de coeziune de care beneficiaza Romania, respectiv Programul Operational Asistenta Tehnica (POAT) si axele prioritare de asistenta tehnica din cadrul celorlalte programe operationale. Plafonul maxim al acordului de servicii de consultanta este de 781.200 de euro, suma exceptata de la plata de taxei pe valoarea adaugata (Banca Mondiala este un organism financiar international care nu este platitor de TVA).
Acordul semnat la 27 iunie 2012 prevede realizarea unui raport de analiza care sa contina:
• a. un inventar al tuturor institutiilor si legislatiei cu impact asupra proiectelor de investitii finantate din instrumente structurale (analiza va tine cont de tipul beneficiarilor, tipul proiectelor si sectoarele principale de accesare a acestor fonduri);
• b. o descriere a duratelor, fluxului documentelor, costurilor in functie de etapele de dezvoltare ale unui proiect (pregatire, aprobare, implementare);
• c. o analiza comparativa a cadrului de promovare a investitiilor in alte state membre ale Uniunii Europene;
• d. propuneri concrete de modificare a legislatiei nationale in vigoare vizand: simplificarea obtinerii/eliminarea unor avize; introducerea unor noi reglementari; scurtarea duratei de analizare a unor documente; eliminarea/reducerea unor taxe platite de institutii publice altor institutii publice s.a.
Legislatia analizata va fi legata de urmatoarele institutii:
• Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului - departamentul de constructii si de lucrari publice (inclusiv Inspectoratul de Stat in Constructii)
• Ministerul Mediului si Padurilor - inclusiv institutiile subordonate/coordonate (Agentiile de protectia mediului, Autoritatea Nationala „Apele Romane")
• Ministerul Transporturilor si Infrastructurii
• Ministerul Culturii si Patrimoniului National
• Ministerul Finantelor Publice
• Ministerul Administratiei si Internelor
• Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri - inclusiv institutiile subordonate/coordonate
• Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei
In cazul in care in urma analizei sunt identificate domenii de reglementare aflate in responsabilitatea altor institutii, acestea vor fi incluse in analiza.
Pentru intocmirea raportului, se va analiza legislatia privind:
• domeniul constructiilor (inclusiv din punct de vedere al avizelor necesare, al normativelor in materie de constructii si al costurilor aferente);
• investitiile publice (inclusiv in ceea ce priveste relevanta unor comisii/comitete de aprobare/avizare a proiectelor de investitii si a procedurilor utilizate);
• gradul de preluare/utilizare a regulilor FIDIC in legislatia romaneasca;
• emiterea avizelor/acordurilor de mediu (inclusiv avize subsecvente);
• emiterea de avize de descarcare arheologica, in domeniul cultural si al patrimoniului;
• racordarea la retelele de utilitati publice, precum avizele necesar a fi emise de catre managerii de utilitati publice;
• proceduri de emitere a avizelor la nivelul autoritatilor locale.
Elemente de context
In august 2011, Comisia Europeana si-a reiterat, intr-o scrisoare adresata Guvernului Romaniei, propunerea vizand acordarea de asistenta externa pentru autoritatile romane in implementarea proiectelor cu finantare europeana din partea institutiilor financiare internationale (Banca Mondiala, Banca Europeana pentru Investitii, Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare, inclusiv sprijin prin JASPERS).
In lunile urmatoare, Ministerul Afacerilor Europene, impreuna cu autoritatile de management si cu sprijinul Comisiei Europene, a identificat nevoile de expertiza pe doua paliere: necesitati orizontale, care pot fi finantate in cadrul Programului Operational Asistenta Tehnica (POAT) si necesitati la nivelul programelor operationale, care pot fi finantate in cadrul axelor prioritare de asistenta tehnica ale respectivelor programe operationale.
La 26 octombrie 2011, pe baza propunerilor sectoriale formulate de ministerele cu rol de autoritati de management, precum si a celor orizontale, prezentate de Ministerul Afacerilor Europene, Guvernul Romaniei a adoptat un memorandum care cuprinde propuneri de utilizare a expertizei tehnice internationale. Propunerile acopera toate cele sapte programe operationale finantate din fonduri structurale si de coeziune.
La 26 ianuarie 2012, Romania a semnat memorandumuri de intelegere cu Banca Europeana de Investitii (BEI) si cu Banca Mondiala (BM) privind acordarea de asistenta tehnica tarii noastre in vederea cresterii ratei de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune in actualul exercitiu bugetar al Uniunii Europene (2007-2013) si in cel urmator (2014-2020). Cele doua memorandumuri stabilesc cadrul general in baza caruia se semneaza acorduri de servicii intre institutiile financiare mentionate si autoritati publice din Romania implicate in gestionarea si implementarea fondurilor structurale si de coeziune.
Memorandumurile vizeaza doua tipuri de sprijin: orizontal si pentru nevoi specifice.
Sprijinul orizontal urmareste, in cazul BM, consolidarea capacitatii administrative a autoritatilor de management, a organismelor intermediare si a beneficiarilor publici, precum si optimizarea cadrului legislativ national si a cadrului de reglementare cu impact asupra absorbtiei fondurilor structurale si de coeziune.
In privinta BEI, sprijinul orizontal va fi acordat pentru proiectele sau programele de investitii cofinantate sau incluse pe lista celor prevazute a fi cofinantate de acest organism financiar international. BEI poate sprijini masuri de consolidare a capacitatii institutionale care sa contribuie la o implementare eficace, eficienta si oportuna a proiectelor. BEI poate acorda asistenta tehnica pentru a imbunatati procedurile administrative de implementare a proiectelor si poate furniza consultanta directa echipelor cheie de proiect si celor mai importante departamente care gestioneaza astfel de proiecte. Totodata, BEI poate sprijini consolidarea capacitatii si formarii profesionale a expertilor locali, in vederea implementarii unor astfel de proiecte.
Nevoile specifice mentionate se refera la implementarea programelor operationale finantate din fondurile structurale si de coeziune.
Prin aceste memorandumuri de intelegere, Romania nu isi asuma angajamente financiare suplimentare fata de cele deja asumate prin programele operationale derulate deja, respectiv asigurarea contributiei nationale de 15-20% la asistenta tehnica implementata prin fondurile structurale si de coeziune.
Un memorandum similar celor semnate la 26 ianuarie 2012 cu BM si BEI este in curs de negociere cu Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD).

Arhivă
Cauta pe site  Caută pe site

Ghidul Beneficiarului  Ghidul Beneficiarului
  Ghidul Solicitantului
  Instructiune beneficiari inchidere
  Instructiune accesare MySMIS
  Manuale utilizare MySMIS
  Anexa 4 - Contractul de finanţare
  Anexa 5 - Decizia de finantare
  Anexa 6 - Cererea de rambursare
  Anexa 7 - Raport de progres
  Alte anexe la Ghidul Solicitantului
  Anexa 18 - Lista verificare cerere de rambursare proiecte salarii
  Anexa 25 - Declaratie pe proprie raspundere pentru proiecte salarii
  MODEL scrisoare acceptare vizită la faţa locului
  FORMULAR IDEI DE PROIECTE

FAQ  FAQ
 Avand in vedere perioada lunga cuprinsa in prima Cerere de Rambursare, dorim sa stim daca pentru functionarii cu statut special care nu au mentionat procentul de 100%, activitati pe Fonduri Structurale – Obiectivul convergenta, pe fisa postului, putem sa intocmim foi de prezenta saptamanale (nu zilnice), semnate de D.G. al AMPOSCCE, OIE sau OI IMM (dupa caz)?
 Va rugam sa ne spuneti daca in cazul in care la schimbarea fisei postului, managerii publici vor avea 99% atributii pe fonduri structurale si 1% alte atributii ce revin din statutul de manager public, mai este necesara intocmirea de foi de prezenta zilnice?
 Avand in vedere prevederile contractului de finantare privind masurile de informare si publicitate va rugam sa ne spuneti daca este obligatorie publicarea unui anunt in presa scrisa sau este suficienta publicarea anuntului pe site-ul institutiei beneficiare?
 In ce masura pot fi cuprinse in foile de prezenta ale personalului din cadrul structurilor suport implicate in proiectele POAT si activitatile privind stabilirea drepturilor salariale pentru echipele de proiect (proiecte finantate prin PO etc), respectiv acordarea claselor salariale conform prevederilor art.34 din Legea nr.284/2010, precum si activitatile privind rambursarea acestor sume?”
 Activitati precum: ordine stabilire drepturi salariale pentru personalul care beneficiaza de majorare salariala din AM (HG 595) la angajare, evaluare, modificare gradatii, etc, ordine de numire pe posturi cu atributii in gestionarea fondurilor structurale, ordine de modificare a structurilor organizatorice si a statelor de functii, nu sunt activitati eligibile pentru echipa de proiect. Dar in vederea stabilirii claselor de salarizare suplimentare orele alocate acestor activitati trebuie sa apara undeva. In timesheet apar doar activitatile eligibile, restul unde sunt mentionate?

Forum  Retea 1
Forum  Retea 2
Forum  Retea 3
Forum  Retea 4

Sesizare nereguli  Sesizare nereguli

Video  Video

 
  Proiect co-finantat din Fondul European de Dezvoltare Regionala prin POAT 2007-2013.

© 2011 Ministerul Fondurilor Europene
creare site-uri web - DancoVision
Home | POAT | Informaţii utile | Coordonare Asistenţă Tehnică | Licitaţii | Despre noi | Hartă Site | FAQ | Contact